5 stjärnor på Trustpilot
Som resebyrå skickar vi ut viktig information om pass och visum i samband med ett erbjudande om resa.
Som resebyrå får man inte ge rådgivning om vaccinationer, och därför är det viktigt att du kontaktar en resemedicinsk mottagning eller din läkare för rådgivning och vägledning. På Vårdguidens hemsida (https://www.1177.se/Tema/Vaccinationer/) kan du läsa mer om vilka rekommendationer som finns för olika destinationer.
Vi rekommenderar alltid att resenären tecknar en reseförsäkring som inkluderar sjukdom och hemtransport. Det kan bli en väldigt dyr resa om ni behöver behandling på sjukhus eller hemtransport utan att vara försäkrade.
Vi rekommenderar Europeiska ERV.
Vi rekommenderar alltid att ni undersöker den aktuella situationen i det land ni ska resa till. Detta kan ni göra på Utrikesdepartementets hemsida (https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/), som ger råd och information till svenska resenärer om säkerhetssituationen i olika länder och områden. Här framgår det om UD avråder från resa pga. risk för krig, terrorism, social oro, naturkatastrofer, kriminalitet eller liknande.
När du reser till USA kan det vara en god idé att investera i ett speciellt resväsklås av märket "Travel Sentry". Dessa lås är speciellt certifierade och godkända av de amerikanska immigrationsmyndigheterna. Låset kan öppnas av personalen på de amerikanska flygplatserna utan att skada vare sig låset eller resväskan. Om din väska är incheckad lämnar personalen en liten lapp i väskan som talar om att din väska är besiktigad. Dessa lås säljs bl.a. på utvalda flygplatser. Alternativt kan du inte låsa din resväska, så att du slipper att de amerikanska immigrationsmyndigheterna river upp den och förstör ditt bagage för att kontrollera den.
Skicka ett mejl till dig själv med viktig information, såsom ditt passnummer, körkort, telefonnummer för att spärra ditt kort, avgångstider på flygbiljetter. På så sätt kan du snabbt få tillgång till denna information om du skulle ha otur att bli utsatt för stöld.
Notera! När du bokar inrikesflyg i USA måste du betala för det bagage du checkar in hos de flesta flygbolag. Beloppet varierar från flygbolag till flygbolag. Detta kan endast betalas lokalt och ingår därför inte i resans pris.
Observera att vissa hotell/resorter ofta tar ut en obligatorisk resortavgift, som regleras direkt med hotellet.
Många flygbolag har idag online-incheckning på sin hemsida, vilket kan göras från 12 timmar till flera dagar innan avgång.
I allmänhet är det tillåtet att ta med 20 kg bagage pr resedeltagare och 7 kg handbagage. Reglerna kan dock variera från flygbolag till flygbolag och vi rekommenderar därför att du kollar gällande regler på flygbolagets hemsida. Vi rekommenderar även att du tecknar en bagageförsäkring, eftersom både flygbolagets och vårt ansvar är begränsat vid försenat eller förlorat bagage.
Tänk på att eventuella vätskor i ditt handbagage måste packas i en 1-liters plastpåse med dragkedja innan du ställer dig i säkerhetskontrollen. Varje behållare får innehålla max 100 ml per st (max 1 liter totalt). Väskan ska uppvisas för säkerhetspersonalen. Läkemedel som framställs i flytande form, gelé eller liknande flytande former är undantagna från reglerna för vätskor i handbagage. Det rekommenderas att du skaffar dokumentation på vilken medicin du har med dig i bagaget redan innan din resa.
Nya regler från US Transport Security Administration, TSA, gör att du nu måste se till att det finns ström på din mobil och laptop. I framtiden kommer TSA inte att tillåta att elektroniska enheter transporteras på ett flyg till USA om passageraren inte kan slå på sin mobiltelefon och dator. Detta innebär att om passageraren inte kan slå på dessa elektroniska enheter på begäran vid säkerhetsdisken, kommer elektroniken inte att tas ombord på planet. Det uppmuntras därför att anlända till flygplatsen i god tid, eftersom en längre säkerhetsprövning förväntas.
Observera att tullfria föremål i handbagaget i form av vätskor (parfym, kosmetika, krämer, sprit etc.) beslagtas i samband med byte av flyg i Europa. Det går oftast att handla taxfree-varor i samband med sista mellanlandningen och/eller ombord på planet innan du når din slutdestination.
Om ditt bagage saknas vid ankomsten måste du kontakta flygbolaget innan du lämnar flygplatsen. Kontakta även ditt försäkringsbolag för att ansöka om ekonomisk ersättning.
I USA finns det fyra tidszoner med en tidsskillnad på tre timmar från öst till väst: Eastern Time, Central Time, Mountain Time och Pacific Time. Tidsskillnaden jämfört med Sverige (standardtid) är: Eastern Time: 6 timmar efter. Centraltid: 7 timmar efter. Mountain Time: 8 timmar efter. Stillahavstid: 9 timmar efter.
Valutan i USA är dollar ($) och förkortas USD. Det finns 100 cent på dollarn.
De internationella kreditkorten kan användas på många ställen i USA. Du kommer dock att upptäcka att vissa mindre butiker och bensinstationer inte accepterar internationella kreditkort. De mest använda kreditkorten i USA är Visa, Mastercard/Eurocard och American Express. Ett Visa/Dankort fungerar dessutom felfritt på de flesta ställen. Det kan dock finnas bankomater som inte accepterar ditt Visa/Dankort. Du kan därför med fördel fråga din bank vilka amerikanska banker de samarbetar med.
På vissa ställen kan man dricka vatten ur kranen, men det är alltid bra att köpa vatten på flaska.
I USA är strömmen 110 volt, varför det rekommenderas att ta med en adapter hemifrån. Var beredd på att det är dålig mobiltäckning på vissa ställen - särskilt runt nationalparkerna - och att priset för att använda en mobiltelefon i USA är högt. Om du får ett samtal från till exempel Sverige kan det lätt kosta 15 DKK per minut. Det finns många restauranger som lockar kunder med gratis wifi. Vill du ha en överblick över vilka butiker och restauranger som erbjuder detta i USA kan du alltid kolla in det här.
Dricks förväntas på många håll i USA, där dessa ingår som en viktig del av löneinkomsten. Räkna med att lägga ca. 15-20% ovanpå notan på restauranger, pubar och vid taxikörning. Tänk dock på att på vissa ställen ca. 18 % på notan. Om så är fallet ska naturligtvis ingen extra kostnad tas ut.
I USA kör man på höger sida av vägen, som här hemma och skyltningen följer internationell standard. Generellt sett är skyltning bra i USA, vilket gör det lättare att hitta runt. Om du vill ha en GPS och ska köra runt i USA länge lönar det sig att köpa en billig GPS istället för att hyra den av bilföretaget. Alternativt kan du ladda ner NAVfree-appen gratis, som enkelt kan navigera runt i stora delar av USA. I appen kan du ladda ner kartor över de stater du ska besöka gratis. Gör detta hemifrån eller från en plats med tillgång till WIFI. Efter detta fungerar appen utan tillgång till internet alls. Undvik att använda navigeringsappar som kräver konstant internetåtkomst. Detta kan bli väldigt dyrt om du inte köper ett amerikanskt simkort med gratis data. Du kan ofta hamna i kö i många timmar om du slår rusningstid i storstäderna. Rusningstid är ofta från 7-9 på morgonen och 16-19 på kvällen. Hastighetsgränserna är i allmänhet 45 till 65 miles, vilket motsvarar 88-100 km/h utanför motorvägen, 65 miles -105 km/h på motorvägen och i stadsområden 25-35 miles - 40-60 km/h. En amerikansk mil är lika med 1,6 km.
Flera delstater i USA har avgiftsbelagda motorvägar där du betalar för att köra på vägen. Hur man betalar varierar från stat till stat. Men du brukar dra en lapp när du kommer in på betalvägen och betalar sedan först när du lämnar den igen. Vissa ställen accepterar endast kontanter. Så det skulle vara en bra idé att alltid ha mynt i bilen, så att du alltid har möjlighet att betala. Dessa betalvägar finns oftast på USA:s östkust.
Precis som i danska städer kommer du att få betala för att parkera på vissa ställen. Du kommer vanligtvis att stöta på detta i storstäderna och på Hawaii, medan det på landsbygden och i nationalparkerna är ett sällsynt fenomen. Vissa hotell tar även ut en avgift för parkering.
När du beställer en hyrbil från Check Point Travel inkluderar hyran alltid den nödvändiga och lagstadgade försäkringen. Däremot kan du mycket väl upptäcka att personalen på det lokala hyrkontoret försöker sälja en tilläggsförsäkring till dig när du kommer för att hämta din hyrbil. I USA betalas dessa anställda med provision, så de kan vara både övertygande och ihärdiga. Men håll en stadig blick och säg artigt nej tack. Både för extra försäkring och för ett eventuellt erbjudande om att uppgradera bilen. Kontrollera hyresavtalet innan du skriver under. Det kommer vanligtvis att innehålla ett antal punkter som är listade som inkluderade - "Inkluderade". Om det finns punkter där det står "Accepterat" så är det extratjänster som du godkänner om du skriver under. Och som du kommer att betala extra för i slutändan. Så kolla kontraktet – även om du är trött på en lång flygresa. Det lönar sig. När du har skrivit under har du accepterat villkoren i avtalet. Det enda tilläggsköpet som du bör överväga är den så kallade "vägassistansen", som är 24-timmars vägassistans. Det är trevligt att ha i händelse av en olycka.
Vid hämtning av hyrbil och/eller husbilar måste alla förare uppvisa kreditkort. MEN du måste vara medveten om att allt fler uthyrningsställen INTE accepterar VisaDankort som kreditkort. VisaDankort är ett betalkort. Så det rekommenderas att våra kunder tar med ett alternativt kreditkort så att de inte riskerar att hamna i en olycklig situation på sin resa. Exempel på kreditkort är MasterCard, Diners Club och American Express.
Det brukar kosta 25 dollar att besöka någon av de amerikanska nationalparkerna, men om du planerar att besöka flera av de drygt 2 000 statliga nationalparkerna och naturområdena i hela USA kan du med fördel köpa ett National Park-pass. Ett nationalparkspass - mer känt som "America the Beautiful Annual Pass" kostar 80 dollar och gäller för hela familjen och alla nationalparker. Passet gäller för 4 vuxna (+ 16 år) i samma fordon och barn under 16 år åker gratis. Du kan köpa passet på de flesta nationalparker eller på National Park Service-webbplatsen. "America the Beautiful" är giltig i ett år från inköpsdatum.
Om oväntade problem skulle uppstå med resan, kontakta i första hand vår lokala researrangör som gör sitt bästa för att hjälpa dig. Annars är du självklart också välkommen att kontakta oss under öppettiderna. Du kan skriva till oss på cpt@cpt.dk eller ringa oss på +45 86 13 77 44. Check Point Travel har öppet måndag till fredag från kl. 09:00 till 16:30 Vid speciella nödfall utanför kontorets ordinarie öppettider kan vi kontaktas på jourtelefonnumret +45 69 13 31 11.
Återbekräftelse av returresan krävs endast av ett fåtal flygbolag. Detta ska göras senast 72 timmar före avgång, antingen direkt med flygbolaget eller din resekonsult. Om det inte är nödvändigt att bekräfta din återresa, råder vi dig att följa eventuella ändringar på www.checkmytrip.com.
I förhållande till hemresan är det bra att du anländer till flygplatsen i god tid före din avgångstid – gärna 2,5 timme innan. Vi rekommenderar att du kontrollerar den aktuella resplanen på www.checkmytrip.com.
Hitta datum och priser för din resa här och boka online.
Försök igen eller kontakta oss på chatten.
Kontakta oss härVi behöver bara lite information om dig. Vänligen fyll i och du kommer att få erbjudandet direkt i din inkorg.
I priset ingår
I priset ingår inte
Det kan medbringas 23 kg incheckat bagage och 1 st. handbagage.
Vi kommer att kontakta dig om detta
Cirka 10 dagar innan avresa skickar vi era avresedokument med exakta mötestider och platser.
Fråga våra USA experter
Telefon: 8613 7744 |
Mail: tilbud@cpt.dk
(Öppna varje vardag 9-16.30)
Anpassa resan
Tyvärr kan vi inte visa priser på alla datum, men vi skulle gärna beräkna ett pris för dig. Är du intresserad av resan och vill du veta vad det kostar? Vänligen fyll i fälten nedan. Vi bekräftar med ett exakt pris på din resa. Absolut ingen skyldighet, naturligtvis.
Barn är som regel fri att ta med. Kom ihåg att informera oss om att du har en baby på resan. Du kan göra det senare i orderprocessen.
Läs merPris-garanti
Om du kan köpa resan billigare någon annanstans kommer vi att matcha priset och ge dig ytterligare 250 kronor i rabatt per. person.
Läs mer