5 stjärnor på Trustpilot
Alla resenärer ska ha ett personligt giltigt pass vid inresa i USA, detta gäller även för barn. Resenären är själv ansvarig för att ha ett giltigt pass. USA är visumfritt upp till 90 dagar, så länge det är tal om turistresor, affärsresor och transit. Det krävs dock att man gör en elektronisk registrering via ESTA. Detta gör man genom att fylla i ett formulär i god tid före avresa från Sverige.
Kom ihåg att medbringa kvittot på din ansökan, som ska användas vid incheckningen. Ansökan ska göras absolut senast 72 timmar före avresa, och de amerikanska myndigheterna tar 14 dollar för godkännandet. Du kan ansöka om ESTA här.
Läs mer om reglerna på Utrikesdepartementets hemsida.
Som resebyrå får vi inte ge rådgivning om vaccinationer, och därför är det viktigt att du kontaktar en resemedicinsk mottagning eller din läkare för rådgivning och vägledning. På Vårdguidens hemsida (https://www.1177.se/Tema/Vaccinationer/) kan du läsa mer om vilka rekommendationer som finns för olika destinationer.
Vi rekommenderar alltid att resenären tecknar en reseförsäkring, och den vi rekommenderar är Europeisk ERV.
Vi rekommenderar alltid att ni undersöker den aktuella situationen i det land ni ska resa till. Detta kan ni göra på Utrikesdepartementets hemsida (https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/), som ger råd och information till svenska resenärer om säkerhetssituationen i olika länder och områden. Här framgår det om UD avråder från resa pga. risk för krig, terrorism, social oro, naturkatastrofer, kriminalitet eller liknande.
När du reser till USA är det en bra idé att köpa ett resväskelås av märket Travel Sentry. Dessa lås är speciellt certifierade och godkända av de amerikanska inresemyndigheterna. Låset kan öppnas av personalen på de amerikanska flygplatserna utan att förstöra varken låset eller väskan. Om din resväska blir kontrollerad lämnar personalen en liten lapp i väskan som berättar att din väska har blivit inspekterad. Dessa lås kan bl.a. köpas på Köpenhamns Flygplats. Du kan också låta bli att låsa din väska, så slipper du att de amerikanska inresemyndigheterna bryter upp den och förstör ditt bagage för att kontrollera den.
Skicka ett e-mail till dig själv med viktig information såsom ditt passnummer, körkort, telefonnummer om du ska spärra ditt bankkort och avgångstider på flygbiljetter. Gör du detta kan du snabbt få tillgång till dessa uppgifter om du skulle råka ut för stöld.
OBS! När du beställer inrikesflyg i USA ska du hos de flesta bolagen betala för det bagage som du checkar in. Beloppet varierar från flygbolag till flygbolag, och detta kan endast betalas på plats och är därför inte inkluderat i resans pris.
Var uppmärksam på att en del hotell kräver att du betalar en obligatorisk hotellavgift, vilket du gör på plats på hotellet. Kontrollera ev. om detta gäller ditt hotell här.
Många flygbolag erbjuder incheckning online. Hur lång tid före avresa ni kan checka in varierar, men oftast öppnar incheckningen 24 timmar före avresa.
På avresedagen rekommenderar vi att ni befinner er på flygplatsen minst 2 timmar före avgång. Eftersom det kan variera beroende på vilket flygbolag ni reser med, samt från vilken flygplats, så rekommenderar vi att ni undersöker vad som står angående detta på flygplatsens hemsida.
Oftast är det tillåtet att ta med 20 kg incheckat bagage samt 7 kg handbagage per resenär. Reglerna kan variera beroende på vilket flygbolag ni reser med, därför rekommenderar vi att ni undersöker vilka regler som gäller på flygbolagets hemsida. Vi rekommenderar även att ni tecknar en bagageförsäkring, eftersom vårt och flygbolagets ansvar är begränsat när det kommer till försenat eller borttappat bagage.
Kom ihåg att eventuella vätskor i handbagaget ska packas i en återförslutningsbar plastpåse innan ni ställer er i kö till säkerhetskontrollen. Varje enskild behållare får max. innehålla 100 ml (max. 1 liter totalt). Påsen ska visas för säkerhetspersonalen. Dessa regler inkluderar inte mediciner i flytande form (t.ex. vätska eller gelé). Vi rekommenderar att ni före resan tar fram dokumentation på vilka mediciner ni planerar att ta med i ert bagage, samt att ni packar viktig medicin i handbagaget.
Nya regler från USA:s transportsäkerhetsadministration TSA gör att man nu ska se till att alltid ha laddat batteri på sin telefon och bärbara dator. TSA kommer inte tillåta att elektroniska apparater medbringas på en flygning till USA om passageraren inte kan sätta på sin telefon och dator. Detta innebär att om passageraren inte kan sätta på dessa elektroniska apparater efter förfrågan från säkerhetspersonalen kommer apparaterna inte med ombord på flyget. Man ombeds därför att komma till flygplatsen i extra god tid, eftersom det förväntas ta längre tid att bli säkerhetsgodkänd.
Vi vill uppmärksamma er på att skattefria varor i handbagaget som är i flytande form (t.ex. parfym, smink, krämer och alkohol) beslagtas vid mellanlandning i Europa. Oftast kan man handla skattefria varor i samband med den sista mellanlandningen och/eller ombord på flyget innan ni har nått slutdestinationen.
Om ni inte har fått ert bagage vid ankomsten ska ni kontakta flygbolaget innan ni lämnar flygplatsen. Det är viktigt att ni får en kopia av RIP-rapporten till efterföljande dokumentation. Kontakta även ert försäkringsbolag för att söka ekonomisk kompensation.
I USA finns det fyra tidszoner med en tidsskillnad på tre timmar från öster till väster; Eastern Time, Central Time, Mountain Time och Pacific Time. Tidsskillnad i jämförelse med Sverige (normaltid): Eastern Time: 6 timmar efter, Central Time: 7 timmar efter, Mountain Time: 8 timmar efter samt Pacific Time: 9 timmar efter.
Valutan i USA är dollar ($) och förkortas USD. Det går 100 cent på en dollar. Se dollarns aktuella kurs på Riksbankens hemsida.
De internationella kreditkorten kan användas på många platser i USA. Ni kommer dock att uppleva att mindre butiker och bensinstationer inte tar emot internationella kreditkort. De mest använda kreditkorten i USA är Visa, Mastercard/Eurocard och American Express.
På en del platser kan man dricka kranvattnet, men det är alltid en bra idé att köpa vatten på flaska istället.
I USA har de 110 volt och därför rekommenderar vi att man tar med en adapter hemifrån. Var förberedda på att det kan vara dålig täckning på mobiltelefonen, framförallt omkring nationalparkerna, samt att det är dyrt att använda mobilen i USA. Om du t.ex. får ett samtal från Sverige kan det lätt kosta 20 kronor per minut. Det finns många restauranger som lockar kunderna med gratis WiFi, och om du önskar att få en översikt över vilka butiker och restauranger som erbjuder detta i USA kan du alltid läsa mer här.
På många ställen i USA förväntar man sig att få dricks, eftersom det utgör en stor del av lönen. Räkna med att man ska lägga ca 15-20 % utöver notan på restauranger, barer och när man åker taxi. Var uppmärksam på att det på en del ställen redan har adderats ca 18 % på notan, och då ska man naturligtvis inte lägga något extra.
I USA kör man på höger sida av vägen, precis som här hemma, och skyltarna följer internationell standard. Skyltningen i USA är generellt sett bra, vilket gör det lättare att hitta. Om man vill ha en GPS och ska köra runt i USA under en längre period kan det löna sig att köpa en billig GPS istället för att hyra en hos biluthyrningsfirman. Ett alternativ är att gratis ladda ner appen NAVfree som enkelt kan navigera i större delen av USA. I appen kan ni gratis ladda ner kartor över stater som ni ska besöka. Gör detta hemifrån eller från en plats med tillgång till WiFi, och därefter fungerar appen utan tillgång till internet. Använd inte navigationsappar som kräver konstant tillgång till internet eftersom det kan bli väldigt dyrt - om inte ni köper ett amerikanskt SIM-kort med obegränsad data.
Man kan ofta hamna i kö i flera timmar om man ankommer till de större städerna mitt i rusningstrafiken. Rusningstrafiken pågår oftast kl. 07.00-09.00 på morgonen och kl. 16.00-19.00 på kvällen. Hastighetsbegränsningen ligger oftast på 45-65 miles (88-100 km/t) utanför motorvägen, 65 miles (105 km/t) på motorvägen och 25-35 miles (40-60 km/t) i stadsområden. En amerikansk mile motsvarar 1,6 km.
I flera stater i USA har man betalningsmotorvägar där man betalar för att köra på vägen. Det är olika från stat till stat hur man betalar, men som regel tar man en lapp när man kör in på betalningsvägen och betalar först när man lämnar den igen. På en del platser tar man endast emot kontanter, så det är en bra idé att alltid ha lite mynt i bilen så att ni kan betala. Dessa betalningsvägar finns primärt på USA:s östkust.
Precis som i Sverige förekommer parkeringsavgifter. Detta gäller främst i storstäderna samt på Hawaii, men ute på landsbygden och i nationalparkerna är det sällan ni stöter på parkeringsavgifter. Det förekommer även parkeringsavgift på en del hotell.
När du beställer en hyrbil hos Check Point Travel inkluderar detta alltid de nödvändiga och lagstadgade försäkringarna. Men du kan ändå uppleva att personalen på det lokala uthyrningskontoret försöker att sälja fler försäkringar när du ska hämta din hyrbil. I USA får dessa medarbetare provisionslön, så de kan vara både övertygande och ihärdiga. Men stå på dig och tacka nej till både extra försäkringar och eventuella erbjudanden om uppgradering av bilen. Kontrollera kontraktet innan du skriver under. Här finns flera punkter som anges som "Included", står det däremot "Accepted" så är det extra tjänster som du tackar ja till om du skriver under - och som du i slutänden kommer att betala extra för. Så var noggrann med att kontrollera kontraktet, även om du är trött efter en lång flygresa - det lönar sig. Om du har skrivit under så har du accepterat villkoren i kontraktet. Det enda du bör överväga att köpa till är det så kallade "Road side assistance" som är en 24-timmars väghjälp, vilket kan vara skönt att ha om olyckan är framme.
När ni hämtar hyrbilen och/eller husbilen ska alla förare visa upp ett giltigt kreditkort. Exempel på kreditkort är Mastercard, Diners Club och American Express.
Det kostar som regel 25 dollar att besöka en av de amerikanska nationalparkerna, men om ni planerar att besöka flera av de över 2 000 statliga nationalparkerna och naturområdena i USA är det en bra idé att köpa ett nationalparkspass. Ett nationalparkspass, även kallat "America the Beautiful Annual Pass" kostar 80 dollar och gäller för hela familjen och till alla nationalparker. Passet gäller för fyra vuxna (+16 år) i samma fordon, och barn under 16 år följer med gratis. Ni kan köpa passet vid de flesta nationalparkerna eller på National Park Service's hemsida. "America the Beautiful" gäller i ett år från köpdatumet.
Om det mot all förmodan skulle uppstå problem på resan så ska ni i första hand kontakta vår lokala researrangör, som kommer göra sitt bästa för att hjälpa er. Ni är naturligtvis också välkomna att kontakta oss under våra öppettider. Ni kan skriva till oss på kundservice@checkpointtravel.se eller ringa till oss på 08-408 382 38. Check Point Travel har öppet måndag till fredag från kl. 09.00 till kl. 16.30. Vid nödsituationer utanför kontorets öppettider kan ni kontakta oss på vårt akuttelefonnummer +45 69 13 31 11.
Det är endast ett fåtal flygbolag som kräver att man återbekräftar hemresan. Detta ska göras senast 72 timmar före avgång, antingen direkt via flygbolaget eller via er reserådgivare. Om det inte är nödvändigt att återbekräfta hemresan rekommenderar vi att ni följer eventuella ändringar på www.checkmytrip.com.
När ni ska resa hem är det en bra idé att vara på flygplatsen i god tid, gärna 2,5 timme före tidpunkten för avresa. Vi rekommenderar att ni kontrollerar aktuell resplan på www.checkmytrip.com.