5 stjärnor på Trustpilot
Det är resenärens eget ansvar att ha ett giltigt pass samt ett giltigt visum vid resor till Kuba. Passet ska vara giltigt minst 6 månader efter hemkomst. Alla resenärer ska även ha ett giltigt visum vid ankomst till Kuba, detta gäller även barn. Visumet ger resenären inträde på Kuba samt godkänner vistelse här i upp till 30 dagar från inresedatumet. Väl på Kuba är det möjligt att kontakta immigrationsmyndigheterna på Kuba och mot en avgift förlänga sitt visum med ytterligare 30 dagar.
Det är viktigt att du som resenär har rätt vaccinationer inför en resa till Kuba. Som resebyrå får man inte ge rådgivning om vaccinationer, och därför är det viktigt att du kontaktar en resemedicinsk mottagning eller din läkare för rådgivning och vägledning. På Vårdguidens hemsida (https://www.1177.se/Tema/Vaccinationer/) kan du läsa mer om vilka rekommendationer som finns för olika destinationer. Vi rekommenderar även att du gör detta i god tid (minst 6 veckor före avresa).
Det är obligatoriskt att man har en reseförsäkring vid resa till Kuba. Resenärer som inte har en försäkring kan riskera att bli nekade vid passkontrollen, alternativt bli ombedda att köpa en försäkring på flygplatsen. I dokumentationen ska det framgå på engelska att det är en Reseförsäkring samt att reseförsäkringen är knuten till en alarmcentral som är godkänd av Kuba. Kontakta ditt försäkringsbolag för att få detta bekräftat.
Vi rekommenderar alltid att resenärer tecknar en reseförsäkring. Gouda och Europeiska ERV är specialister inom reseförsäkringar, och kan erbjuda en försäkring som täcker era behov. Dessa försäkringar kan köpas online hos både Gouda och Europeiska ERV. Var uppmärksam på att er privata försäkring kan innehålla en reseförsäkring, så det är en bra idé att undersöka om den täcker era behov.
Vi rekommenderar alltid att ni undersöker den aktuella situationen i det land ni ska resa till. Detta kan ni göra på Utrikesdepartementets hemsida (https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/), som ger råd och information till svenska resenärer om säkerhetssituationen i olika länder och områden. Här framgår det om UD avråder från resa pga. risk för krig, terrorism, social oro, naturkatastrofer, kriminalitet eller liknande.
Många flygbolag erbjuder incheckning online. Hur lång tid före avresa ni kan checka in varierar, men oftast öppnar incheckningen 24 timmar före avresa.
På avresedagen rekommenderar vi att ni befinner er på flygplatsen minst 2 timmar före avgång. Eftersom det kan variera beroende på vilket flygbolag ni reser med, samt från vilken flygplats, så rekommenderar vi att ni undersöker vad som står angående detta på flygplatsens hemsida.
Oftast är det tillåtet att ta med 20 kg incheckat bagage samt 7 kg handbagage per resenär. Reglerna kan variera beroende på vilket flygbolag du reser med, därför rekommenderar vi att du undersöker vilka regler som gäller på flygbolagets hemsida. Vi rekommenderar även att ni tecknar en bagageförsäkring, eftersom vårt och flygbolagets ansvar är begränsat när det kommer till försenat eller borttappat bagage.
Kom ihåg att eventuella vätskor i handbagaget ska packas i en återförslutningsbar plastpåse innan ni ställer er i kö till säkerhetskontrollen. Varje enskild behållare får max. innehålla 100 ml (max. 1 liter totalt). Påsen ska visas för säkerhetspersonalen. Dessa regler inkluderar inte mediciner i flytande form (t.ex. vätska eller gelé). Vi rekommenderar att ni före resan tar fram dokumentation på vilka mediciner ni planerar att ta med i ert bagage, samt att ni packar viktig medicin i handbagaget.
Vi vill uppmärksamma er på att skattefria varor i handbagaget som är i flytande form (t.ex. parfym, smink, krämer och alkohol) beslagtas vid mellanlandning i Europa. Oftast kan man handla skattefria varor i samband med den sista mellanlandningen och/eller ombord på flyget innan ni har nått slutdestinationen.
Om ni inte har fått ert bagage vid ankomsten ska ni kontakta flygbolaget innan ni lämnar flygplatsen. Det är viktigt att ni får en kopia av RIP-rapporten till efterföljande dokumentation. Kontakta även ert försäkringsbolag för att söka ekonomisk kompensation.
En representant från vår agent på Kuba välkomnar er på Havanna flygplats (precis efter att ni har kommit ut ur flyget eller efter passkontrollen). Agenten har en skylt med era namn och ”Check Point Travel / All Ways Travel”. Om det skulle uppstå problem ber vi er kontakta vår agent Any på tfn 0053 535 46196. Om hon inte svarar kan ni kontakta Alberto på tfn 0053 527 96797.
Kuba ligger 5 eller 6 timmar efter Sverige, beroende på om vi har sommar- eller vintertid.
På Kuba använder turister en egen valuta som heter Pesos Convertible, som förkortas CUC. 1 CUC motsvarar ca 9 SEK. Det är inte möjligt att skaffa CUC innan ni lämnar Sverige, men ni kan växla när ni ankommer till flygplatsen i Havanna alternativt fråga i receptionen där ni bor vart närmaste växlingskontor ligger. Kom ihåg att alltid ta med pass när ni ska växla. Var noggrann med att kontrollera att det står Convertibles på sedlarna, annars mottager ni den nationella valutan som är 20-25 gånger mindre värd. Vi rekommenderar att ni tar med er euro, då inte alla är förtjusta i US-dollar. Kom också ihåg att växla tillbaka till euro innan ni lämnar Kuba, då det inte är tillåtet att ta med sig CUC ut ur Kuba.
Kreditkort kan användas i de flesta storstäderna, dock inte American Express, Diner’s Club eller andra kreditkort (och resecheckar) som har utfärdats av amerikanska banker. Vi rekommenderar att ni använder VISA-kort utfärdat av en svensk kortleverantör, då flera resenärer har upplevt problem vid användning av Mastercard. Sakerna förbättras hela tiden på Kuba, så detta kan naturligtvis ändra sig. Oftast blir en avgift på ca 11 % av beloppet adderat när man betalar eller tar ut pengar med kreditkort. Det kan dessutom vara svårt att betala med kort och därför rekommenderar vi att ni tar med er kontanter.
Ni bör inte dricka kranvattnet, utan istället köpa vatten på flaska.
På Kuba är strömstyrkan oftast 110 volt. Eluttagen är amerikanska och därför rekommenderar vi att ni tar med en adapter. På många platser är mobiltäckningen dålig, priserna höga för mobiltelefoni samt att många mobilabonnemang inte fungerar på Kuba. På ett fåtal platser är det möjligt att köpa SIM-kort/tillgång till telefoni. Internet spider sig långsamt och ett fåtal av de bästa hotellen har WiFi. Det finns få internetcaféer, så använd ev. internet på hotellet mot betalning eller gå till en av de offentliga telebutikerna – men förvänta er en långsam förbindelse och ha tålamod.
Det har med tiden blivit allt vanligare att man ger dricks på Kuba. Taxichaufförer och serveringspersonal förväntar sig att få dricks (ca 10-15 %). Rengöringspersonalen på hotellet uppskattar också en CUC eller två. Även om middagen är betald på förhand eller om det är ett hotell med all inclusive, så förväntar sig personalen att få dricks.
Det är inte säkert att hotellstandarden på Kuba är densamma som ett motsvarande hotell i andra delar av världen. Rummet är enkelt inrett och mindre defekter förekommer. Man arbetar hela tiden på att förbättra standarden och det tillkommer även nya hotell. I Havannas gamla stadsdel ligger t.ex. många av hotellen i skyddade byggnader, där det inte är tillåtet att ändra alltför mycket på den existerande arkitekturen – som dessutom är charmig och spännande. Det är inte ovanligt att rummet är utan ett traditionellt fönster. Oftast finns det en dörr och ett litet fönster ut mot en loftgång istället.
Under de senaste åren har antalet privata boenden, så kallade casa particulares, ökat explosionsartat i takt med att turisterna har blivit fler. Casa particulares är i princip den kubanska motsvarigheten till det vi kallar Bed & Breakfast, dvs. övernattning hos en värdfamilj inklusive frukost. Det privata boendet ger er dessutom chansen att komma närmare kubanerna. Även om husen oftast har en enkel inredning finns det privat badrum med toalett inne på rummet - ibland finns det till och med ett kylskåp. Värdfamiljerna är välkomnande och hjälpsamma, så om ni behöver hjälp med att arrangera utflykter eller vill beställa lunch eller middag kan ni vända er till värdfamiljen. Om ni har valt att bo i ett casa particulares blir ni hämtade av en representant (där ni blivit avsläppta) som tar er med till ert casa. Detta gäller dock inte i Havanna. Det kan ske att ni får besöka vårt kontakt-casa på vägen, där ni bl.a. kan låna cyklar (se nästa stycke). När ni beställer en resa som inkluderar privat boende i ett casa particulares ska ni vara uppmärksamma på att den adress som står på vouchern kan vara adressen till det casa som vår lokala kontaktperson bor på. Ni kan även bli logerade på en av de 2-3 alternativa platser som Check Point Travel har godkänt som samarbetspartners på förhand, oftast är det hos någon av vår kontaktpersons familjemedlemmar.
Check Point Travel har köpt cyklar till flera casas i Playa Giron och Trinidad. Cyklarna är reserverade för våra resenärer som bor på dessa casas/bed & breakfasts. Det är gratis att låna cyklarna om ni reser med Check Point Travel, övriga gäster som bor där ska betala för att låna cyklarna. En del av pengarna använder de till underhåll av cyklarna. Det finns inte cyklar på alla casas, utan vi har valt ut ett casa som ansvarar för dem. Adresserna till dessa hittar ni längre ner på sidan. Var uppmärksamma på att antalet cyklar är begränsade och därför ber vi er att ta tillbaka cyklarna när utflykten är slut, så att fler gäster får glädje av dem. Detta innebär naturligtvis också att erbjudandet gäller så länge det finns lediga cyklar. Cykelhjälm och belysning ska medbringas hemifrån. Cyklingen sker naturligtvis på eget ansvar, och man kan inte reservera dem i förväg.
Det finns cyklar på följande casas/bed & breakfasts:
På Kuba är det högertrafik precis som här hemma. Vägskyltarna följer internationell standard, men kan vara få när man kommer ut på de mindre vägarna och i småstäderna. Vi rekommenderar att man undviker att köra när det är mörkt eftersom det inte finns gatubelysning utanför städerna. Det kan dessutom vara svårt att bedöma hur vägen ser ut i mörkret då det kan förekomma stora hål, andra fordon och husdjur. Lägg alltid till extra tid, ifall att ni skulle köra fel eller få dåligt väder. Motorvägen (autopista nacional) är av bra kvalitet och sträcker sig från Pinar del Rio i väster till Santiago de Cuba i öster. Lokalbefolkningen rekommenderar att man använder de två filerna i mitten eftersom det kan finnas folk som väntar på skjuts, hästar eller husdjur i innerfilen. Hastighetsgränsen är oftast 60 km/t utanför motorvägen, 100 km/t på motorvägen och 50 km/t i stadsområden. Kubanerna är otroligt hjälpsamma när de ser vilsna turister, och Kuba anses vara ett av Latinamerikas säkraste länder att köra i.
Det finns bensinstationer med jämna mellanrum längsmed ”autopista nacional” och i städerna. Priset för en liter bensin är ungefär samma som här hemma. Man kan också köpa dryck och lite snacks på bensinstationerna.
På din voucher står det vilket uthyrningskontor som används för att hämta ut och lämna in hyrbilen. Vanligtvis använder vi kontoret vid Hotel Panorama Miramar som ligger ca 20 minuters bilresa utanför Havanna, men kontrollera er voucher för att vara helt säkra på vart ni ska hämta bilen. Om ni har hyrt bilen via Check Point Travel ska ni komma ihåg att deposition och försäkringar ska betalas på plats när ni hämtar ut bilen. Beloppet betalas kontant i lokal valuta eller med kreditkort (om det är möjligt). Avgiften är oftast på ca 200 CUC för 10 dagars bilhyra. Om man vill lägga till en extra chaufför beställer och betalar man även detta på plats. Ni kan ladda ner en app hemifrån som heter ”maps.me” som fungerar bra som GPS på Kuba. Ta ev. med en 12V-kontakt så att ni kan ladda era mobiler i bilen. Kom ihåg att alltid tanka bilen så att det inte blir mindre än ca en halv tank, eftersom det kan vara långt mellan bensinstationerna. Var förberedda på att det kan ta lite tid när ni ska hämta ut bilen, så ha tålamod. Bilarna är inte sprillans nya som de ofta är i Europa, så kontrollera belysning, vindrutetorkare och liknande innan ni kör iväg. Ni kan se fram emot att komma ut på landsvägarna - bilen gör det möjligt att verkligen uppleva Kuba.
Om ni har beställt en rundresa där ni använder er av buss som transportmedel mellan städer och hotell kommer tidpunkter för upphämtning att stå på vouchern. Tiden som står kan dock variera något, så ni ska helst vara redo att åka ca 30 minuter före den tid som uppges. I de olika städerna hämtar bussen upp passagerare på flera hotell och därför kan tidpunkten variera. På resan mellan städerna kommer bussen att stanna flera gånger i samband med toalett- och lunchpauser. Det finns ingen guide på bussen, så om ni är osäkra på något kan ni ev. fråga en annan passagerare eller chauffören. Detta är ett enkelt och avslappnande sätt att ta sig runt på som oftast fungerar bra utan några problem. När ni ankommer till destinationen är det inte alltid som det är möjligt att stanna precis vid hotellet, så på ett par ställen ska ni gå den sista (korta) biten. Om ni har valt att bo i ett casa blir ni hämtade (där ni blivit avsläppta) av en representant från respektive casa som visar vart ni ska bo. Detta gäller dock inte i Havanna.
Vi använder oss ibland av det lokala bussbolaget Viazul. De har flera avgångar om dagen mellan storstäderna och avgår från egna busstationer. Ibland använder vi oss även av inrikesflyg på de långa sträckorna. Flyger ni med flygbolaget Cubana Airlines ska ni vara uppmärksamma på att förseningar kan förekomma, och pga. av detta lägger vi alltid på en extra dag.
Om det mot all förmodan skulle uppstå problem på resan så ska ni i första hand kontakta vår lokala researrangör Any på tfn 0053 535 46196, som kommer göra sitt bästa för att hjälpa er. Ni är naturligtvis också välkomna att kontakta oss under våra öppettider. Ni kan skriva till oss på mailadress eller ringa till oss på telefonnummer. Check Point Travel har öppet måndag till fredag från kl. 09.00 till kl. 16.30. Vid nödsituationer kan ni naturligtvis kontakta oss på vår akuttelefon som har öppet dygnet runt. Vårt akuttelefonnummer är telefonnummer.
Om ni har beställt transfer till flygplatsen ska ni vara redo att åka ca 30 minuter före tidpunkten för upphämtning. Skulle bussen/bilen av någon anledning vara försenad eller om den inte kommer (eller om ni kommer för sent), ska ni omedelbart kontakta vår representant Any på tlf. 0053 535 46196.
När ni ska resa hem är det en bra idé att vara på flygplatsen i god tid, gärna 2,5 timmar före tidpunkten för avresa.