Hitta din resa
Vuxna
- +
Barn
- +
Lombok_Jeeva_Klui-4.jpg
Strandsemester på Bali och Lombok Paketet inkluderar flyg, hotell, frukost och lokal privat transport
Se galleri

Praktisk information

FÖRE AVRESA

Pass & visum

Alla resenärer måste ha ett giltigt pass vid inresa på Bali, vilket även gäller barn. Det är resenären själv som är ansvarig för att ha ett giltigt pass. Passet ska vara giltigt minst 6 månader efter hemkomst. Det finns inget krav om visum vid resa till Indonesien (Bali) för svenska medborgare, förutsatt att vistelsen inte överstiger 30 dagar.

Vid ankomsten till Bali får du ett turistvisum till Indonesien som markeras med en stämpel i ditt pass. Om du inte är svensk medborgare ber vi dig om att undersöka vilka regler som är gällande för dig. Det är resenärens eget ansvar att ta med sig alla resedokument till flygplatsen.

Viktigt: Internationell turistskatt på Bali:

Bali har pr Den 14 februari 2024 infördes en internationell turistskatt, som alla besökare måste ha betalat senast 24 timmar före avgång till Bali. Beloppet är 150 000 indonesiska rupier (IDR), vilket motsvarar ca. 75 DKK per person. Få mer information och betala via hemsidan "Love Bali" - https://lovebali.baliprov.go.id/ eller ladda ner Love Bali-appen i App Store eller Playstore. Du kan betala den internationella turistskatten på båda ställena.

Vaccinationer

Som resebyrå får man inte ge rådgivning om vaccinationer, och därför är det viktigt att du kontaktar en resemedicinsk mottagning eller din läkare för rådgivning och vägledning. På Vårdguidens hemsida kan du läsa mer om vilka rekommendationer som finns för olika destinationer.

Reseförsäkring

Vi rekommenderar alltid att resenären tecknar en reseförsäkring som inkluderar sjukdom och hemtransport. Det kan bli en väldigt dyr resa om ni behöver behandling på sjukhus eller hemtransport utan att vara försäkrade.

Vi rekommenderar Europeiska ERV.

Situationen på Bali

Vi rekommenderar alltid att ni undersöker den aktuella situationen i det land ni ska resa till. Detta kan ni göra på Utrikesdepartementets hemsida, som ger råd och information till svenska resenärer om säkerhetssituationen i olika länder och områden. Här framgår det om UD avråder från resa pga. risk för krig, terrorism, social oro, naturkatastrofer, kriminalitet eller liknande.


INCHECKNING

Incheckning online

Många flygbolag erbjuder incheckning online. Hur lång tid före avresa ni kan checka in varierar, ibland är det 12 timmar före avresa och ibland flera dagar i förväg.

På flygplatsen
På avresedagen rekommenderar vi att ni befinner er på flygplatsen minst 2 timmar före avgång. Eftersom det kan variera beroende på vilket flygbolag ni reser med, samt från vilken flygplats, så rekommenderar vi att ni undersöker vad som står angående detta på flygplatsens hemsida:

Stockholm Arlanda
Göteborg Landvetter
Köpenhamns Flygplats 

Bagageregler

Oftast är det tillåtet att ta med 20 kg incheckat bagage samt 7 kg handbagage per resenär. Reglerna kan variera beroende på vilket flygbolag du reser med, därför rekommenderar vi att du undersöker vilka regler som gäller på flygbolagets hemsida. Vi rekommenderar även att ni tecknar en bagageförsäkring, eftersom vårt och flygbolagets ansvar är begränsat när det kommer till försenat eller borttappat bagage.

Handbagage

Kom ihåg att eventuella vätskor i handbagaget ska packas i en återförslutningsbar plastpåse innan ni ställer er i kö till säkerhetskontrollen. Varje enskild behållare får max. innehålla 100 ml (max. 1 liter totalt). Påsen ska visas för säkerhetspersonalen. Dessa regler inkluderar inte mediciner i flytande form (t.ex. vätska eller gelé). Vi rekommenderar att ni före resan tar fram dokumentation på vilka mediciner ni planerar att ta med i ert bagage, samt att ni packar viktig medicin i handbagaget.

PÅ FLYGET

Tax Free

Vi vill uppmärksamma er på att skattefria varor i handbagaget som är i flytande form (t.ex. parfym, smink, krämer och alkohol) beslagtas vid mellanlandning i Europa. Oftast kan man handla skattefria varor i samband med den sista mellanlandningen och/eller ombord på flyget innan ni har nått slutdestinationen.

ANKOMST

Borttappat bagage

Om ni inte har fått ert bagage vid ankomsten ska ni kontakta flygbolaget innan ni lämnar flygplatsen. Det är viktigt att ni får en kopia av RIP-rapporten till efterföljande dokumentation. Kontakta även ert försäkringsbolag för att söka ekonomisk kompensation.

Välkomsten

En representant från vår agent på Bali kommer att ta emot er när ni ankommer.


PÅ BALI

Tidsskillnad

Bali ligger 6 eller 7 timmar före Sverige, beroende på om vi har sommar- eller vintertid.

Valuta

På Bali heter valutan Indonesisk Rupiah (IDR). Du kan växla till dig Rupiah hemifrån, och du kan ta med dig både dollar och euro som du kan växla i Indonesien. Det är möjligt att ta ut Rupiah i bankomaterna i de flesta städerna. Förutom att ta ut pengar i bankomaterna kan du även ta ut/växla på banker, växelkontor samt på de flesta stora hotellen. Du kan se den aktuella kursen på Riksbankens hemsida.

Kreditkort

Internationella kreditkort kan användas på många ställen på Bali, men ni kommer märka att många småbutiker och kiosker inte tar emot kreditkort. Detta gäller även när ni åker taxi eller handlar på marknader, och därför är det en bra idé att alltid ha med sig lite kontanter. Försök att använda er av de bankomater som ligger i anslutning till en bank, och var annars väldigt noggranna med att skydda er pinkod om ni använder maskinerna på gatan. Det finns en max. gräns för hur mycket man får ta ut per dag, gränsen beror på korttypen samt vilken bank ni har. Ett tips är att kontakta er bank angående detta innan resan.

Kranvatten

Ni bör inte dricka vattnet som finns i kranarna, utan istället köpa vatten på flaska. En vattenflaska kostar inte särskilt mycket och kan köpas överallt.

Elektricitet, mobiltelefoni och internet

På Bali är strömstyrkan 220V. På de flesta platser har de samma eluttag som vi har i Sverige men inte överallt, därför är det en bra idé att ta med en adapter. Var förberedda på att det kan vara dålig mobiltäckning på en del platser, detta gäller framförallt utanför storstäderna. Ett bra tips är att skicka ett e-mail till dig själv med viktig information såsom ditt pass nr., bild på körkort, telefonnummer till banken om du behöver spärra ditt kort, flygtider etc. Har du gjort det kan du lätt få en översikt över all viktig information om du exempelvis skulle råka ut för stöld.

Dricks

På Bali ger man nästan alltid dricks, framförallt på restauranger, barer, till hotellpersonalen, till lokala guider etc. På en del restauranger, barer och caféer lägger de själva på 15 % i service charge på notan, så läs igenom notan innan du betalar.

Klimat

I jämförelse med Sverige är klimatet på Bali varmt med hög luftfuktighet. Vädret varierar beroende på vart ni befinner er, det kan vara stor skillnad om ni befinner er vid kusten jämfört med på höglandet. På Bali har man torr- och regnperioder, och vanligtvis är det som torrast i perioden maj till oktober. Dagstemperaturen ligger på ca 24-31 grader året runt.

Lokaltrafik

De flesta hotellen har avtal med taxibolag som kör på taxameter. Du kan även hyra en bil med chaufför i en hel dag för ca 480 kronor.

Utflykter

Det finns gott om spännande utflykter ni kan göra på Bali. Vi hjälper er gärna med att boka in olika aktiviteter före avresa, så kontanta er reserådgivare och få mer information om de olika alternativen.

HJÄLP PÅ RESAN

Om det mot all förmodan skulle uppstå problem på resan så ska ni i första hand kontakta vår lokala researrangör Asian Trails, som kommer göra sitt bästa för att hjälpa er. Ni är naturligtvis också välkomna att kontakta oss under våra öppettider. Ni kan skriva till oss på kundeservice@cpt.dk eller ringa till oss på 45 86137744. Check Point Travel har öppet måndag till fredag från kl. 09.00 till kl.16.30.

Notera: Vid nödsituationer, eller om resan inte stämmer överens med det ni har beställt, kan ni naturligtvis kontakta oss på vår akuttelefon som har öppet dygnet runt. Vårt akuttelefonnummer är +45 69133111.

HEMRESA

Incheckning

När ni ska resa hem är det en bra idé att vara på flygplatsen i god tid, gärna 2,5 timmar före tidpunkten för avresa. Vi rekommenderar att ni kontrollerar aktuell resplan på www.checkmytrip.com.

Att vara uppmärksam på

Bali är hinduiskt och det finns saker som gäster bör respektera. Du får t.ex. aldrig röra vid en hindus huvud, då detta uppfattas som stötande. Besökande ska ha lämplig klädsel och oftast behöver man bära sarong samt täcka sina axlar. Man kan oftast hyra saronger vid templet, och annars kan man köpa saronger överallt på ön till bra priser. Bortsett från det ovannämnda finns ingen bestämd klädkod på Bali, här har man avslappnad klädsel – även på finare restauranger.

På Silent Day är det balinesiskt nyår och då får ni inte lämna hotellet. Mellan kl. 06.00 på morgonen till kl. 06.00 nästan morgon ska det vara tyst och mörkt, vilket innebär att man inte heller får använda sig av elektricitet. Även flygplatsen är stängd hela dagen, vilket betyder att det inte ankommer eller avgår några flyg på 24 timmar. Datumet när Nyepi Day äger rum skiftar från år till år. År 2023 är datumet 22 mars, medan 2024 är det 11 mars. Ert hotell kommer att informera er om vad ni får uppleva under dessa dagar samt hur ni ska förhålla er till denna speciella högtid.

Hitta det bästa priset

Hitta datum och priser för din resa här och boka online.

Välj antal resenärer

Se din pris. Klicka här och justera antalet resenärer och lägg till fler rum.

Justera antalet rum

Välj flygplats

Välj avgångsmånad

Fyll i din personliga information

Vi behöver bara lite information om dig. Vänligen fyll i och du kommer att få erbjudandet direkt i din inkorg.

Varsågod

Vi har skickat ett offert till dig.
Du hittar det i din inkorg mycket snart.

OK

I priset ingår

  • Flygresa Sverige - Denpasar t/r inkl. måltider, drycker och bagage
  • Inrikesbiljett: Lombok till Bali
  • Flygplatsskatter och avgifter
  • Privat transport från flygplatsen i Denpasar till hotellet i Jimbaran
  • 7 nätter i Jimbaran på The Open House Jimbaran *** i Deluxe Room, inkl. frukost
  • Transport med båt och bil mellan Bali och Lombok
  • 7 nätter på Lombok på Jeeva Klui Resort**** i Ananda Pura Garden View Room inkl. frukost
  • Privat transport från hotellet till flygplatsen på Lombok

I priset ingår inte

  • Avbeställningsskydd vid sjukdom
  • Reseförsäkring
  • Måltider utöver ovannämnda
  • Personliga utgifter, drycker och dricks
  • Administrationsavgift och konkursförsäkring enligt Rejsegarantifonden (195 kr. pr. pers.)

Avresa

Ankomst Sverige

Bagage

Du får ta med 23 kg. registrerat bagage och 1 st. handbagage.

Visum

Du måste själv ansöka om visum till Bali. Kom ihåg att era pass ska vara giltiga i 6 månader efter utresa från Thailand.

Resehandlingar

Cirka. 10 dagar innan avresa skickar vi dina avresepapper med exakta mötestider och platser.

Få hjälp med resan

Fråga våra Bali experter
Telefon: 8613 7744 | Mail: tilbud@cpt.dk
(Öppna varje vardag 9-16.30)

Boka ett konferenssamtal

Kommande steg

1
Du klickar
på "Beställ resan här".
2
Vi bokar plats på flyg och hotell.
3
Vi skickar bekräftelse
och faktura via e-mail.
4
Du betalar och resan
är nu beställd.
5
Du får dokument
och all nödvändig info
om resan.
6
Du ger dig iväg och upplever världen tillsammans med Check Point Travel.
airport

Anpassa resan

Resans totala pris
Fortsätt
Få ett pris på din resa

Tyvärr kan vi inte visa priser på alla datum, men vi skulle gärna beräkna ett pris för dig. Är du intresserad av resan och vill du veta vad det kostar? Vänligen fyll i fälten nedan. Vi bekräftar med ett exakt pris på din resa. Absolut ingen skyldighet, naturligtvis.

Redigera din sökning

Barn är som regel fri att ta med. Kom ihåg att informera oss om att du har en baby på resan. Du kan göra det senare i orderprocessen.

Läs mer

Pris-garanti

Om du kan köpa resan billigare någon annanstans kommer vi att matcha priset och ge dig ytterligare 250 kronor i rabatt per. person.

Läs mer

Fri avbokning

Om du beställer online kan du ångra ditt köp inom 48 timmar - helt enkelt.

Läs mer
shutterstock_1078875164.jpg
Balangan strand på Bali nær Jimbaran.jpg
Hittade du inte det du letade efter?
Ring till oss på +45 86 13 77 44 eller skicka en reseförfrågan